Home > Bez kategorii > adidas Boost, czyli początek Nomadów

adidas Boost, czyli początek Nomadów

adidas Boost, czyli początek Nomadów
Oceń nasz wpis!

Seria adidas NMD od kilku lat cieszy się niebywałą popularnością wśród sneakerheadów i miłośników streetwearu. Niebanalna linia obuwia powstała dzięki sukcesowi Ultra Boost. W niniejszym wpisie przyjrzymy się historii zaawansowanej technologii, dzięki której na sklepowych półach regularnie pojawiają się znakomite sneakery.

Czym jest technologia adidas Boost?

Boost to zaawansowane pod względem budowy i procesu produkcji tworzywo, z którego wykonywane są podeszwy w butach adidas. Jego zadaniem jest zapewnianie użytkownikowi wyjątkowych właściwości amortyzujących. Przedsiębiorstwo założone przez Adolfa Dasslera od wielu lat współpracuje z firmą BASF, które jest jego partnerem technologicznym. To właśnie jedna z najsłynniejszych na świecie firm chemicznych odpowiada w głównej mierze za pojawienie się w portfolio adidas technologii Boost. Jest ona też autorem innego kultowego rozwiązania – Infinergy. BASF zastanawiało się, jak wykorzystać sprężystość pianki złożonej z pojedynczych komórek. Rozwiązanie odznaczało się wysoką elastycznością i jednoczesną wytrzymałością w szerokim zakresie temperatur, dlatego pomysł wdrożenia takiej formy termoplastycznego poliuretanu spodobał się marce adidas i okazał się strzałem w dziesiątkę.

Od pomysłu do rewolucyjnych projektów

Korzenie technologii Boost sięgają 2009 roku, gdy Frank Prissok, chemik i naukowiec BASF, nawiązał kontakt w tej sprawie z ówczesnym kay account managarem – Martinem Vallo. Frank zaprezentował zupełnie nową formę termoplastycznego poliuretanu i potrzebował pomocy ze znalezieniem dla niej odpowiedniego zastosowania. Okazało się, że w celu zastosowania technologii w jakimś produkcie, trzeba najpierw opracować przemyślany sposób na połączenie pojedynczych komórek w spójną całość, bez utraty sprężystości i wytrzymałości. Szereg rozmów i prób zaowocował pomysłem wykorzystania wynalazku w podeszwach butów sportowych. Z uwagi na fakt, że BASF już wcześniej współpracowało z marką adidas, to właśnie do niemieckiego brandu trafił ten wynalazek.

adidas przyjął zaprezentowaną koncepcję i specjaliści pracujący dla firmy założonej przez Adolfa Dasslera przystąpili do przeprowadzania testów i eksperymentów, mających na celu dopracowanie technologii i przełożenie jej na produkcję sportowego obuwia. Podeszwa bazująca na nowej formie termoplastycznego poliuretanu miała być wyjątkowa sprężysta, jednak adidas chciał, by na etapie produkcji materiał nie stracił nawet odrobiny wytrzymałości. Tylko takie połączenie właściwości podeszwy mogło zagwarantować jej innowacyjność i stanowić nie lada konkurencję dla propozycji innych producentów.

W 2012 roku adidas już wiedział, że buty wyposażone w podeszwy Boost będą wyprzedzały rozwiązania konkurencji i staną się krokiem milowym w kategorii obuwia sportowego. Liczne testy wykazały, że buty wyprodukowane w oparciu o tę technologię znacznie lepiej absorbują energię wstrząsów niż dotychczas wykorzystywane materiały.

Zalety adidas Boost

adidas od początku pozycjonował technologię Boost jako zaawansowane tworzywo oferujące wysoki zwrot energii. Hasło to bywa źle rozumiane przez niektórych fanów sportowego obuwia. Działanie tego rozwiązania nie polega na tym, że podczas biegania podeszwa zwraca energię. Jednak biegacze mogą mieć pewność, że podczas uderzania podeszwą o twarde podłoże, technologia Boost zagwarantuje mniejsze utraty energii niż w przypadku platform wykonanych ze starszych wariantów pianek. Takie właściwości technologii opracowanej przez BASF zwiększają efektywność treningów.

Wady adidas Boost

Technologia adidas Boost oferowała szeroką paletę zalet, jednak jej wprowadzenie do użytku nie obyło się bez wad. Sprężystej pianki nie można było zabarwiać dodatkowymi pigmentami lub farbami. Dlatego modele wyposażone w to rozwiązanie mają czarne lub białe podeszwy.

Jak adidas Boost zyskało popularność?

Firma adidas poświęciła sporo czasu i środków finansowych na reklamę technologii Boost, nawiązując współpracę z licznymi gwiazdami ze świata sportu i tworząc szereg spotów reklamowych. Co ciekawe, to nie sportowcy spopularyzowali buty wyposażone w podeszwę z zaawansowanej technologicznie pianki. Międzynarodową sławę sneakerom zapewnił Kanye West, który wystąpił w modelu adidas Energy Boost ESM podczas meczu między Chicago Bulls a Cleveland Cavaliers. Buty w białej kolorystyce z niebieskimi wstawkami wyprzedał się następnego dnia.

Ze sportowej torby do streeetwearowej garderoby

adidas Boost to technologia, którą opracowano z myślą o biegaczach, jednak buty z tej kategorii podbiły serca sneakerheadów i miłośników mody ulicznej. Ultra Boost stały się przełomowym modelem i zbudowały fundamenty pod jedną z najbardziej rozpoznawalnych linii butów sportowych – adidas NMD.

Spodobał Ci się nasz artykuł? Podaj go dalej!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.